Derularea activitățiilor la mobilitatea de job shadowing în Barcelos, Portugalia
În perioada: 21.03 - 25.03.2022
Proiectul Erasmus+ 2021-1-RO01-KA121-VET-000005156
Participanți:
- Viorica Creț, profesor TIC, membră a consiliului de administratie
- Ana Höniges, profesor TIC, biologie, director adjunct, membră a consiliului de administrație
Scop: importul de strategii, metode, materiale didactice necesare învățării online, blended learning.
Institutți VET gazdă pentru program:
1. Compania Villa Work – Bracleos Business Center – https://vilawork.pt
2. Liceul Escola Secundária de Barcelinhos https://esbarcelinhos.pt
3. Liceul Tecnologic Gestão de Barcelos https://www.webout.pt/etgbarcelos/
4. Compania Comprensa - https://com-prensa.com/
5. Associação Intercultural Amigos da Mobilidade for Presentation of Portuguese Educational System with Ana Pereira
6. Compania Ecosteel S.A. - https://www.ecosteel.pt/pt
Mobilitatea de formare are la bază acordul de învățare care definește condițiile și rezultatele așteptate ale unei mobilități de învățare organizată în cadrul programului Erasmus+. Părțile din acest acord au respectat regulile și standardele de calitate ale programului.
Descrierea activităților
1. Compania Villa Work – Bracleos Business Center
Vizita la această companie s-a desfășurat pentru cunoașterea structurii acestui incubator de afaceri, care funcționează într-un ansamblu complex ce include:
- zona de relații cu publicul, cu partenerii, cu clienții
- consiliere pentru clienții care doresc să deschidă o afacere
- spații de închiriat pentru clienți în perioada de lansare a afacerii
- departamentul de formare a persoanelor care doresc o abdatare pentru un domeniu specific de activitate
- cabinet psihologic
- departamentul de publicitate.
Firma este în colaborare strânsă cu Agenția pentru ocuparea forței de muncă, cu centre pentru formare profesională, cu compania mamă de succes care dispune de specialiști pentru consiliere în domeniul afacerilor.
Funcționarea unei astfel de pepiniere de afaceri poate impulsiona dezvoltarea economică a unei regiuni, în special prin încurajarea tinerilor pentru a în cepe o afacere, consiliere, găzduirea afacerilor în faza de debut, suport logistic. În măsura în care instituțiile VET dispun de spații suficiente, o astfel de pepinieră ar putea funcționa ca serviciu oferit de școală, in colaborare cu celelalte instituții specializate din zonă.
2. Liceul Escola Secundária de Barcelinhos
Acest liceu face parte din sistemul public de învățământ, cuprinzând ciclul secundat inferior (clasele 7-9) și ciclul secundar superior (clasele 10-12). Școala dispune de profesor de sprijin și profesor consilier.
Activitatea de job shadowing a inclus:
- prezentarea structurii instituției
- cunoașterea unor metode de predare inovative innovative
- schimb de bune practice cu profesorii portughezi
- schimb de bune practici cu coordonatorul Erasmus.
Spre deosebire de cadrele didactice din România, profesorii portughezi, în afara celor 22 ore săptămânale de predare, au obligația de desfășura în școală cel puțin 4 ore în plus, pentru activități precum: supravegherea și consilierea elevilor problemă, activități didactice colaborative, predare în echipă (co-teaching) în clasele cu elevi cu CES, pregătirea suplimentară a elevilor. Odată cu înaintarea în vârstă a profesorilor, după 25 ani de activitate, scade ponderea orelor de predare, în favoarea celorlalte tipuri de activități.
Pentru desfășurarea optimă a activităților în sistem online și în sistem hibrid, a activităților didactice de calitate în general, sălile de clasă sunt și laboratoarele sunt dotate atât cu dispozitive TIC cât și cu celelalte materiale didactice de specialitate moderne (aparatură de specialitate). Fiecare Elev primește un laptop în custodie, pe durata studiilor. Fiecare cadru didactic primește în custodie un laptop performant. Pentru on-line au utilizat predominant google classroom. Pentru viodeoconferințe google meet sau teems.
Am avut posibilitatea să ne documentăm referitor la metode și strategii de predare inovative utilizate în școală. Ca activități didactice opționale elevii pot să aleagă robotică, teatru, dans, activități sportive.
Datorită orientării școlii pentru formarea la elevi a competențelor de programare și robotică, din anul școlar următor, robotica va devenii modul de trunchi comun în cadrul disciplinei matemetică.
Liceul are specialități tehnice la clasele 11-12 finalizate cu nivelul 3 de calificare în domeniile design, turism, management digital.
Instituția se focalizează deasemenea pe proiecte transdisciplinare, la care clasele tehnologice lucrează în parteneriat cu clasele teoretice. Pentru derularea acestor proiecte numeroase activități se derulează în cadrul Centrului de documentare și informare (CDI, foarte bine amenajat și dotat), cu implicarea profesorului documentarist.
Liceul are proiecte Erasmus în derulare, iar coordonatorul Erasmus și profesorii cu care am venit în contact sunt dispuși să colaborăm în continuare, pentru ca fiecare participant să obțină rezultatele concrete așteptate:
- contribuție la elaborarea documentului Strategie de dezvoltare instituțională pentru școlarizare de calitate, inclusiv în condiții de distanțare fizica, de învățare on-line și blended learning;
- doua materiale didactice pentru învatare online/participant;
- 1 tutorial de învățare online sau blended learning/participant;
- parteneriate de lunga durată cu fiecare instituție gazdă.
3. Liceul Tecnologic Gestão de Barcelos este o instituție privată de învățământ pentru clasele 10-12, cu specializările: Fashen design, management digital.
Clădirea este amenajată pe departamente corespunzătoare specializărilor tehnice, marcate optic prin culori specifice ale încăperilor. Comunicarea sete asigurată prin afișaj electronic. Școala dispune de dotări tehnice și electronice de înalt nivel, de bucătărie și cantină modernă, de librărie, chioșc cu alimente și spații speciale pentru timpul liber al elevilor (recreere).
Conducerea școlii a conceput o strategie de derulare optimă a învățământului la distanță și în sistem hibrid, cu numeroase exemple de bună practică pentru noi, cu împărțirea claselor în formațiuni de studiu mai puțin numeroase, cu pregătirea intensivă a cadrelor didactice pentru predare online.
Și această școală se focusează pe proiecte transdisciplinare de lungă durată, care implică echipe mari de cadre didactice și mai multe clase de elevi. Activitatea de job shadoving a inclus:
- discuții despre provocările și nevoile pieței muncii
- dezbateri privind modalitățile de corelare a conținutului învățării cu modalitățile de evaluare așa încât școala să poată satisface nevoile pieței actuale a muncii.
4. Compania Comprensa – este specializată în imprimerie și aplicații textile, cu tehnologii moderne, variate și automatizate. Unitatea se adaptează cerințelor piețelor de desfacere, are capacitatea de a oferii condiții pentru practica elevilor în acest domeniu.
5. Associația Interculturală Amigos da Mobilidade, are numeroși specialiști pentru asigurarea plasării elevilor participanți la mobilități Erasmus în vederea desfășirării practicii la companii adecvate profilului, asigură formatori în domeniu pedagogic (Prezentarea Sistemului Educational Portugez - Ana Pereira) desfășurarea programului adițional cultural, a activităților sportive recreative. Organizarea mobilităților într-un campus specializat este binevenită pentru siguranța elevilor, pentru facilitarea contactelor europene între grupurile de elevi și cadre didactice.
Programul cultural a cuprins cunoașterea patrimoniului cultural al orașelor Porto și Barcelos, cu acces pe valori recunoscute la nivel european și mondial.
6. Compania Ecosteel S.A. este un exemplu valoros de versatilitate în afaceri, de utilizare creativă a tehnologiei informatice, a robotizării industriale pentru a crea un mediu de locuit sau de lucru sănătos și ecologic, plecând de la producerea ferestrelor și pereților de sticlă cu rame metalice, până la clădiri modulare, restaurarea automobilelor de epocă, etc. Pentru cămine studențești sau internate școlare există ofertă cu camere modulare. Raportul între personalul de producție și personalul care proiectează liniile de producție cu numeroase etape robotizate, proiectează produsele finite, se ocupă cu brandul și marketingul, este cu mult în defavoarea personalului care lucrează în halele de producție. Se pune accent pe dezvoltarea unui happiness departament, cu spații pentru întâlniri de lucru, sport, servirea mesei pentru angajați. Prioritățile sunt automatizarea și robotizarea, spații generoase pentru realizarea ferestrelor, pereților modulari de mari dimensiuni, versatilitatea și mobilitatea acestora. Majoritatea angajaților în aceste domenii sunt formați pentru gândire creativă, rigurozitate, competențe în programare și robotizare, comunicare.
Concluzie:
Activitățile derulate au relevat necesitatea colaborării strânse între instituțiile școlare și companii pentru adaptarea școlii la cerințele pieței muncii, orientată tot mai mult spre automatizare și robotizare, versatilitate, rezistență la stress, versatilitate în contexte de comunicare complexe. Formarea adecvată a personalului didactic, dotarea școlilor în pas cu dezvoltarea tehnologiei, mobilitatea elevilor și a cadrelor didactice, colaborarea, schimbul de bune practici, devin esențiale.
Prof. dr. Ana Höniges
Comentarii
Trimiteți un comentariu